Abonnement (Bellen met rekening achteraf)

24-07-2005  |  GSM Helpdesk Nederland  |  Achtergrond informatie


Alle GSM Providers bieden abonnementen aan, vaak in combinatie met een belbundel. Er zijn in Nederland en België meerdere providers en aanbieders van abonnementen en elk hebben ze eigen tariefplannen, diensten en voorwaarden. Deze markt is dus nogal ondoorzichtig. Op deze pagina geven wij u tips waarop u kunt letten bij het aanschaffen van een abonnement.

In Nederland zijn vijf GSM providers, te weten: Vodafone, KPN, T-Mobile, Orange en Telfort. In België zijn drie GSM providers, te weten Proximus, Mobistar en Base. Alle netwerken hebben een vergelijkbaar bereik. Het éne netwerk heeft hier een gat in de dekking, een ander netwerk weer op een andere plaats. Bij het kiezen voor een provider is het dus belangrijk dat u let op het bereik in uw woonomgeving, aangezien u zich daar vaak zal bevinden.

Wat is een abonnement?
Een abonnement is een contract voor 1 of 2 jaar met een telecomprovider, waarin u maandelijks een vast bedrag betaalt om van mobiele diensten gebruik te maken. Vaak koopt u vooraf een belbundel of minutenbundel in, wat bij veel (Nederlandse) providers ook het totale bedrag van het abonnement omvat. Belt u de minutenbundel geheel op, dan heeft u dus geen abonnementskosten. Er zijn veel verschillende belbundels en elke provider gaat er op zijn eigen manier mee om. Er zijn ook providers (voornamelijk in België) die niet met minutenbundels werken, maar een vast abonnementsbedrag per maand vragen en daar bovenop het minuuttarief rekenen voor elk gesprek of de prijs van elke dienst die u gebruikt.

Door al deze constructies is het erg moeilijk om de beste optie te kiezen. Omdat het bereik van alle netwerken elkaar dicht benadert is het veel verstandiger af te gaan op de maandelijkse kosten die u moet maken om het abonnement te mogen gebruiken. Bellen met een minutenbundel is zeer ideaal. U koopt een vast aantal minuten per maand in, die u geheel op kunt maken zonder dat uw rekening er hoger door wordt. Omdat het een abonnement is mag u ook meer bellen dan de minutenbundel, u betaalt dan meestal een starttarief en in sommige gevallen een iets hoger beltarief dan het (omgerekende) tarief voor het bellen binnen de bundel.

Elke maand krijgt u een rekening in de brievenbus met daarop standaard de vooraf ingekochte belminuten voor de volgende maand, óf het abonnementsbedrag voor de volgende maand en de extra kosten over de afgelopen maand als gesprekken boven de minutenbundel of andere gebruikte diensten.

Kosten beheersen
Aangezien u met een abonnement onbeperkt kunt bellen, kunt u ook aardig wat kosten maken zonder dat u daar erg in heeft. Het is dus verstandig om na het afsluiten van een abonnement de klantendienst van uw provider te bellen om de belmaand op te vragen. Eén keer per maand wordt namelijk op een bepaalde datum (en dat verschilt per abonnee) een nieuwe belbundel toegekend, de zogenaamde "Belmaand". De meeste telefoons beschikken over minuten tellers. Als u telkens de minutenteller in uw telefoon reset aan het begin van een nieuwe belmaand, kunt u altijd zien hoeveel minuten u al heeft gebeld en een simpel rekensommetje kan dan ook aangeven hoeveel minuten u nog over heeft.

Andere diensten
Naast bellen kunt u tegenwoordig nog veel meer met uw mobiele telefoon; zoals SMS, WAP, GPRS, MMS en email. Maar ook fax en dataservices zijn binnen handbereik. Voor sommige diensten moet u zich aanmelden of een extra "abonnementje" voor afsluiten. Alle informatie hierover kunt u het beste opvragen via de klantendienst van uw provider, aangezien deze het meest actueel is. Al deze diensten kennen allemaal hun eigen tarief en zijn vaak ook niet meteen weggelegd voor iemand die al moeite heeft om met een mobiele telefoon om te gaan. Maar deze website geeft ook over al deze diensten uitgebreide uitleg.

Ook is het mogelijk om uw mobiele telefoon door te schakelen naar een ander nummer. Houdt u er wel rekening mee dat een doorgeschakeld gesprek ook u geld kost, namelijk de tijd dat het gesprek heeft geduurd. De persoon die u belt, belt naar uw nummer en betaalt deze kosten, u betaalt de kosten vanaf uw telefoon naar het nummer waarnaar u doorschakelt. Meer informatie over doorschakelen kunt u vinden op de pagina over Doorschakelen.

Met een abonnement kunt u ook in het buitenland bellen. Dat gaat bijna hetzelfde als bellen in het eigen land, enkel moet u dan wel voor elk telefoonnummer de internationale toegangscode gebruiken (behalve voor nummers in het land waar u zich op dat moment bevindt). Vaak heeft een provider voordeelnetwerken in het buitenland, waarbij u tegen gereduceerd tarief kunt bellen. Dit scheelt al snel euro's in de belkosten. Meer informatie hierover kunt u binnen deze helpdesk vinden op de pagina over Bellen in het buitenland.

Tips bij aanschaf van een abonnement
  1. Sluit een abonnement bij voorkeur maar voor één jaar af. Wanneer uw abonnement te hoog blijkt te zijn (meer minuten dan u gebruikt) zit u er maar één jaar aan vast. De meeste providers proberen u met een aantrekkelijk aanbod voor 2 jaar binnen te halen.
  2. Vergelijk de tarieven van elke provider en vooral de maandbedragen die u moet betalen. Vaak scheelt het euro's per maand als u kiest voor een andere provider dan de standaard "KPN", "Vodafone" of "Proximus" netwerken.
  3. Toestelkeuze is lastig, vooral als u niet weet wat toestellen kunnen. Laat u niet overrompelen door een verkoper en u een toestel aanpraten, maar probeer zelf een toestel te vinden die aan uw eisen voldoen. Let daarbij vooral op standby en spreektijd, robuustheid (is de telefoon stevig) en functionaliteit. Let bij functionaliteit op de functies die het toestel heeft, koop geen toestel dat veel meer functies heeft dan u nodig heeft, want dat is pure geldverspilling.
  4. Tot slot krijgt u (in Nederland) bij aanschaf korting op uw toestel, in veel gevallen krijgt u de telefoon zelfs helemaal gratis. Laat u niet van de wijs brengen als de verkoper u een telefoon gratis aanbiedt bij een tweejarig abonnement, want meestal kost een toestel bij een éénjarig abonnement ook maar een prikkie.
Noodsituatie maar geen bereik
Geen nood, wanneer u in een noodsituatie zit en u heeft geen bereik van uw eigen netwerk, kunt u ALTIJD naar het alarmnummer bellen. U kunt altijd gratis gebruik maken van een ander netwerk dat wel bereik heeft. Zelfs zonder simkaart kunt u altijd naar noodnummers bellen en dat is best een veilige gedachte.

Verlengen van een abonnement
Dit is vooral voor Nederlandse telecomgebruikers iets om over na te denken. In principe kunt u namelijk na afloop van uw contract het contract verlengen bij uw provider. Dit kunt u rechtstreeks bij de provider doen, maar u kunt ook in een telecomwinkel een contractsverlening doen in combinatie met een nieuw toestel. Dit nieuwe toestel krijgt u dan vaak ook gratis of voor een zeer voordelige prijs, waardoor u dus (bij een contract voor één jaar) elk jaar met een nieuwe telefoon kunt rondlopen. Houdt u er wel rekening mee dat de toestelprijzen bij een verlening minder aantrekkelijk zijn dan wanneer u een nieuw abonnement afsluit bij bijvoorbeeld een andere provider. Telecomproviders in Nederland trekken namelijk meer geld uit voor het binnenhalen van nieuwe klanten dan het behouden van bestaande klanten. Een beetje krom is dat wel.



Laatste Nieuws



3 Reacties
Koen Stegeman plaatste dit 04 apr 2007

Dat van dat verlengen vind ik zo vreemd. Als je een beetje gaat zoeken kom je erachter dat je beter je abonnement kan afsluiten (opzegtermijn!) en een nieuwe nemen. Zou dit ook bij dezelfde provider kunnen? Scheelt namelijk al gouw een euro of 100!

Willem Horman plaatste dit 09 sep 2005

Duidelijke en uitgebreide uitleg. De GSM Helpdesk is eigenlijk een site die iedereen zou moeten bezoeken voordat hij een abonnement aangaat, hier staat alles keurig en objectief uitgelegd! Mijn complimenten.

winny schutt plaatste dit 16 okt 2013

Deze overzichtelijke uitleg is een verademing als je nog niet zo goed op de hoogte bent met gsm abonnementen. Ik heb hier al mijn vragen beantwoord gekregen; hartelijk bedankt. Voeg een LIKE of DELEN knop toe zodat meer mensen hier gebruik van kunnen maken.

Geef ook je reactie