Nummerbehoud (nummerportering)

28-01-2006  |  GSM Helpdesk Nederland  |  Achtergrond informatie


Wilt u binnenkort overstappen van uw huidige provider naar een andere telecomprovider en wilt u daarbij uw mobiele telefoonnummer behouden? Dan is deze pagina interessant voor u. Op deze pagina leggen wij u uit hoe nummerbehoud / nummerportering in zijn werk gaat, waar u rekening mee moet houden en wij geven u enkele nuttige tips.

Wanneer u een prepaid aansluiting of een (bijna) aflopend contract voor een abonnement heeft, bent u in de mogelijkheid om over te stappen naar een andere telecomprovider. Erg handig als u bijvoorbeeld niet tevreden bent over de diensten van uw telecomprovider of wanneer andere telecomproviders u een beter aanbod doen. Regelgeving van de OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) maakt het mogelijk om uw mobiele telefoonnummer te behouden bij overstap.

Wat is nummerbehoud (nummerportering)
Bij het verlengen van uw huidige abonnement bij uw huidige provider behoudt u automatisch uw eigen nummer. Daar hoeft u uzelf geen zorgen over te maken. Maar als u overstapt naar een andere telecomprovider heeft u de mogelijkheid nummerbehoud (nummerportering) te gebruiken. U krijgt in dat geval geen nieuw nummer van uw nieuwe provider, maar uw al bestaande nummer wordt meegenomen naar uw nieuwe provider. Nummerbehoud (nummerpotering) is dus het overzetten van uw al bestaande nummer naar een nieuwe telecomaanbieder. Overigens: nummerbehoud is geen verplichting als u overstapt.

Waar moet u rekening mee houden bij nummerbehoud
Als u een prepaid aansluiting heeft kunt u vrijwel altijd overstappen naar een andere provider met behoud van uw nummer. Heeft u een abonnement en wilt u overstappen naar een andere provider, dan moet u de volgende zaken in het oog houden:

1: Opzegtermijn
Meestal heeft u één of meerdere maanden opzegtermijn voor uw huidige abonnement. Heeft u volgens uw contract een opzegtermijn van drie maanden en uw abonnement loopt over drie maanden af, dan is het zeer raadzaam nu schriftelijk uw abonnement op te zeggen. Loopt uw abonnement bijvoorbeeld vandaag af, dan is uw abonnement alreeds stilzwijgend verlengd. U heeft in dat geval nog steeds een opzegtermijn van drie maanden. Zegt u nu schriftelijk uw abonnement op, dan stopt uw abonnement dus pas over drie maanden.

2: Opzeggen van uw huidige abonnement
Aan te raden valt om uw abonnement zélf op te zeggen. Doe dit áltijd schriftelijk en verstuur deze aangetekend naar uw huidige telecomprovider. De website "TelecomVergelijker.nl" heeft een handige Opzegbrief generator. Met deze generator kunt u eenvoudig een brief laten maken die u aangetekend naar uw telecomaanbieder kunt sturen. Vermeld in uw opzegging altijd dat u uw huidige nummer wilt behouden en vermeld verder dat u uw abonnement pér einde contract op wilt zeggen (anders wordt uw abonnement per direct opgezegd en betaalt u de resterende kosten van uw abonnement zonder dat u daar iets voor terug krijgt). U kunt ook uw nieuwe provider de opzegging bij uw huidige provider laten regelen. In veel gevallen is dit af te raden gezien u dan zelf geen zicht heeft over de voortgang én of het überhaupt wel is gebeurd.

3: Zet nummerportering op tijd in gang
Het overzetten van uw nummer neemt vaak minimaal 10 dagen in beslag (door de administratieve- en praktische kant aan het verhaal). Heeft u uw abonnement reeds opgezegd, zorg er dan voor dat u op zijn minst 10 werkdagen voordat uw abonnement afloopt bij een andere provider nummerbehoud heeft aangevraagd, anders vervalt uw telefoonnummer.

Overstappen naar...
Elke provider gaat op zijn eigen manier om met nummerbehoud en nummerportering. In onderstaand overzicht geven wij per provider de procedure bij nummerbehoud weer en waar u rekening mee moet houden:
  • Overstappen naar KPN:
    Stapt u over naar KPN en uw abonnement is nog niet opgezegd, dan kan KPN de opzegging voor u regelen. U kunt in dat geval uw nieuwe KPN abonnement direct laten ingaan óf twee maanden laten uitstellen zodat u maar één maand dubbel abonnement (bij uw oude provider én bij KPN) hoeft te betalen. In dit laatste geval wordt uw contract wel drie maanden langer gemaakt. In het geval van een éénjarig abonnement loopt uw contract dus 15 maanden, in het geval van een tweejarig abonnement dus 27 maanden. Heeft u uw abonnement alreeds opgezegd, dan kunt u op zijn minst 10 dagen voor het aflopen van uw huidige abonnement een abonnement bij KPN afsluiten met nummerbehoud. KPN regelt in dat geval voor u uw nummerbehoud.

  • Overstappen naar Vodafone:
    Stapt u over naar Vodafone en uw abonnement is nog niet opgezegd, dan kan Vodafone de opzegging voor u regelen. U sluit in dat geval een abonnement bij Vodafone af. Vodafone stuurt u vervolgens binnen 10 dagen per post een bevestiging waarna u de telefoon en simkaart op kunt halen. Tot het moment dat het nummer is overgezet, is de simkaart van Vodafone niet te gebruiken. Heeft u uw abonnement alreeds opgezegd, dan kunt u op zijn minst 10 dagen voor het aflopen van uw huidige abonnement een abonnement bij Vodafone afsluiten met nummerbehoud. Vodafone regelt in dat geval voor u uw nummerbehoud en stuurt u per post een bevestiging wanneer u uw Vodafone simkaart en telefoon op kunt halen.

  • Overstappen naar T-Mobile:
    Stapt u over naar T-Mobile en uw abonnement is nog niet opgezegd, dan kan T-Mobile de opzegging voor u regelen. U sluit in dat geval een abonnement bij T-Mobile af dat ingaat op het moment dat uw nummer overgezet is. U krijgt tijdens het afsluiten van uw abonnement direct een simkaart en telefoon mee, die u pas kunt gaan gebruiken op het moment dat het nummer is overgezet. U betaalt in dit geval dus géén dubbele kosten. Heeft u uw abonnement alreeds opgezegd, dan kunt u op zijn minst 10 dagen voor het aflopen van uw huidige abonnement een abonnement bij T-Mobile afsluiten met nummerbehoud. T-Mobile regelt in dat geval voor u uw nummerbehoud.

  • Overstappen naar Telfort:
    Stapt u over naar Telfort en uw abonnement is nog niet opgezegd, dan kan Telfort de opzegging voor u regelen. U sluit in dat geval een abonnement bij Telfort af dat direct in zal gaan óf tot maximaal 3 maanden uitgesteld kan worden. U krijgt dus direct uw simkaart mee met een tijdelijk Telfort telefoonnummer. Gebruikt u dit tijdelijke Telfort telefoonnummer om mee te bellen vóór het moment dat uw nummer is overgezet (en uw abonnement ingaat), dan belt u tegen de prepaid tarieven van Telfort. Heeft u uw abonnement alreeds opgezegd, dan kunt u op zijn minst 10 dagen voor het aflopen van uw huidige abonnement een abonnement bij Telfort afsluiten met nummerbehoud. Telfort regelt in dat geval voor u uw nummerbehoud.

  • Overstappen naar Orange:
    Stapt u over naar Orange en uw abonnement is nog niet opgezegd, dan kan Orange de opzegging voor u regelen. U sluit in dat geval een abonnement bij Orange af en dit abonnement zal direct ingaan. Bij het afsluiten van uw abonnement krijgt u een antwoordkaart voor nummerbehoud mee die u moet invullen en opsturen naar Orange. Orange regelt in dat geval de nummerportering op het moment dat het abonnement bij uw oude provider is afgelopen. U krijgt direct een simkaart mee met een tijdelijk Orange telefoonnummer. U kunt direct bellen en gebeld worden op uw tijdelijke Orange nummer tegen de tarieven van uw nieuwe abonnement. Aangezien het "beltegoed" bij Orange onbeperkt houdbaar is, kunt u uw abonnement ook wegleggen tot het moment dat uw eigen nummer overgezet is. U betaalt gedurende deze tijd wél gewoon abonnementskosten. Bij ingebruikname van uw Orange simkaart kunt u vervolgens het gehele opgespaarde bedrag gebruiken. Heeft u uw abonnement alreeds opgezegd, dan kunt u op zijn minst 10 dagen voor het aflopen van uw huidige abonnement een abonnement bij Orange afsluiten met nummerbehoud. Wanneer u de antwoordkaart voor nummerbehoud instuurt, regelt Orange in dat geval voor u uw nummerbehoud.



Laatste Nieuws



3 Reacties
Bas de Vries plaatste dit 04 jun 2008

Goed artikel.

Wat ik me afvraag is het volgende: iedere simkaart heeft oorsprongelijk telefoonnummer, wat gebeurt hiermee in geval van nummerbehoud?

En wat gebeurt er als je je nummer laat vervallen? Wordt het opnieuw uitgegeven? Of juist niet. En zo ja na welke termijn?

v brown plaatste dit 15 jul 2010

als ik overstap van abbonement naar prepaid kan ig mij nummer behouden??

poppe318 plaatste dit 11 okt 2008

Is een uiterst interessant artikel,. Echter ik heb de volgende vraag. Ik heb mijn gsm bij Bel Company gekocht. Een Sony Ericsson met een 2 jarig Vodafone abonnement, Echter ik wil nu Vroegtijdig een andere gsm , met een andere abonnement en niet meer via Bel Company. Hoe pak ik dit aan. Alvast Bedankt voor uw reaktie's

Geef ook je reactie






Nu verkrijgbaar

30-06-2018
Motorola Moto G6
18-06-2018
HTC U12+
10-06-2018
HTC Desire 12
10-06-2018
HTC Desire 12+
04-06-2018
LG G7 ThinQ
25-05-2018
Motorola Moto E5