Uitgaande e-mail en SMTP servers voor mobiele telefoons en tablets

05-11-2015  |  GSM Helpdesk Nederland  |  Instellingen


Met het doorbreken van de smartphone en tablet willen steeds meer mensen hun eigen e-mail adres ook op hun telefoon of tablet kunnen uitlezen. Belangrijk daarbij is dat ook e-mail verzonden kan worden vanaf een mobiele telefoon, smartphone of tablet. Hier lopen echter veel mensen mee vast doordat niet duidelijk is welke SMTP server voor uitgaande e-mail nu precies ingesteld moet worden.

Om e-mail op te kunnen halen, moet de POP3 of IMAP4 server waarop de mailbox draait opgegeven worden. De telefoon moet immers verbinding maken met de specifieke server waar de mailbox draait om toegang te kunnen krijgen tot die box. Bij uitgaande e-mail werkt dit echter anders, wat het dan ook erg verwarrend maakt.

SMTP servers zijn afgesloten voor andere netwerken

Met de meeste mobiele telefoons kan tegenwoordig zowel via een mobiele internet verbinding als via een Wi-Fi netwerk op het internet gesurft worden. Bij het wisselen van een Wi-Fi netwerk of het overschakelen van Wi-Fi naar een mobiele internet verbinding, wordt telkens een ander netwerk gebruikt. Ieder netwerk wordt namelijk door een andere zogenaamde ‘Internet Service Provider’ (ISP) beheerd.

Dit heeft alles te maken met het probleem waar veel mensen tegenaan lopen. Veel mensen krijgen in zijn geheel geen e-mail verzonden vanaf een mobiele telefoon of smartphone, andere mensen ervaren dat het soms wel mogelijk is om mail te versturen (bijvoorbeeld via een Wi-Fi netwerk) maar op een ander moment weer niet.

De oorzaak hiervan is dat de meeste ISP’s hun SMTP servers (servers voor uitgaande e-mail) hebben afgeschermd. Hierdoor kan alleen mail worden verstuurd via die SMTP servers op het moment dat de gebruiker op het eigen netwerk zit. Internet providers doen dit om te voorkomen dat SMTP servers misbruikt kunnen worden voor het verzenden van spam, wat een wereldwijd probleem is.

Wie bijvoorbeeld een e-mailbox heeft bij XS4ALL, Ziggo, UPC, Het Net, Telfort etc. kan zijn e-mail zonder problemen ophalen vanaf een willekeurig netwerk indien de servergegevens, login-naam en wachtwoord maar juist zijn. Uitgaande e-mail kan alleen maar verstuurd worden via de SMTP servers van deze providers indien de gebruiker op het eigen netwerk zit, bijvoorbeeld via een Wi-Fi verbinding thuis. Maar wat nu als u vanaf een ander netwerk mail wilt verzenden? In dat geval moet u de SMTP server gebruiken van het netwerk waar u op dat moment op zit.

Voorbeeld:

U heeft de mailbox: [email protected] Wanneer u thuis via uw eigen Wi-Fi internet verbinding op het internet zit, kunt u zonder problemen mail versturen via de SMTP server van ziggo: smtp.ziggo.nl. Echter, wanneer u buitenshuis bent en gebruik maakt van uw mobiele internet verbinding bij bijvoorbeeld KPN, Vodafone, T-Mobile, Hi, MTV Mobile, Telfort etc. dan is het opeens niet meer mogelijk om e-mail te versturen. De SMTP server van Ziggo staat toegang vanaf andere netwerken namelijk niet toe.

Instellingen iedere keer veranderen of zijn er andere oplossingen?

Omdat het versturen van e-mail via een SMTP server meestal alleen mogelijk is vanaf het netwerk waar die SMTP server toe hoort, zou dat betekenen dat gebruikers iedere keer de instellingen voor uitgaande e-mail moeten veranderen. Er zijn vier oplossingen die dit wat eenvoudiger maken:

  1. Verzend e-mail vanaf uw telefoon alleen via uw mobiele provider
    De makkelijkste oplossing om het probleem dat e-mail niet verzonden kan worden vanaf een mobiele telefoon of tablet te omzeilen is om e-mail altijd te versturen via de mobiele internet verbinding van het toestel. Bij verzending van e-mail moet dan even Wi-Fi uitgeschakeld worden, zodat de telefoon de mobiele internet verbinding gebruikt voor de verzending van e-mail. Onderaan deze pagina staan de standaard SMTP servers van alle mobiele providers in Nederland. Door deze in te stellen bij de instellingen voor de uitgaande e-mail, kunt u altijd e-mail versturen vanaf uw mobiele telefoon of tablet. In het geval van een tablet, moet de tablet wel 3G ondersteuning hebben.
     
  2. Stel twee dezelfde mailboxen in op uw toestel
    De tweede oplossing is om dezelfde mailbox twee keer in te stellen op uw toestel. Als naam voor de mailbox kunt u dan bijvoorbeeld ‘thuis’ en ‘onderweg’ instellen. Bij de mailbox voor thuis stelt u de SMTP server van uw eigen internet provider thuis in. Bij de mailbox voor onderweg verandert u alleen de SMTP instellingen in de SMTP server van het mobiele netwerk waar u gebruik van maakt (zie onderstaande lijst). Bent u onderweg, gebruik dan de mailbox voor onderweg voor het verzenden en ontvangen van e-mail, bent u thuis, dan kunt u de mailbox voor thuis gebruiken.
     
  3. Kijk of uw provider e-mail wel accepteert met inloggegevens
    Sommige providers staan het verzenden van e-mail vanaf andere netwerken via hun SMTP server wel toe. Voor uitgaande e-mail is meestal wel verificatie vereist. Hierbij moet dan meestal bij de instellingen van de mobiele telefoon voor het verzenden van e-mail aangegeven worden dat het toestel zich moet aanmelden met dezelfde loginnaam en wachtwoord als bij de inkomende mailbox zijn ingesteld. Op sommige toestellen zit deze optie standaard, bij andere toestellen kan eventueel bij de uitgaande mailserver ook een loginnaam en wachtwoord ingevoerd worden. Door dit te testen kunt u achterhalen of uw eigen internet provider dit ook ondersteund. Indien dit het geval is, kunt u vanaf ieder netwerk uw e-mail versturen zonder alleen het mobiele netwerk te moeten gebruiken of zonder te werken met twee mailboxen.
     
  4. Handmatig wijzigen van de SMTP instellingen
    De laatste en minst gebruiksvriendelijke oplossing is om de SMTP instellingen iedere keer handmatig aan te passen aan het netwerk waar u op dat moment op zit. Dit vereist enerzijds kennis van alle SMTP instellingen van alle providers en is anderzijds erg tijdintensief en derhalve niet erg bruikbaar.


SMTP instellingen van de Nederlandse mobiele providers:

88 Mobile: Geen eigen SMTP server beschikbaar
AH Mobiel: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Aldi Talk: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
BelCompany: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Ben: smtp.gprs.t-mobile.nl

Benemen: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Bliep: smtp.tele2.nl
BudgetPhone: Geen eigen SMTP server beschikbaar
BudgetSim: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Cargofone: Geen eigen SMTP server beschikbaar

Choozze: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Dean Mobile: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
DekaMobiel: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Dekatel: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Delight Mobile: Geen eigen SMTP server beschikbaar

Delta Mobiel: smtp.zeelandnet.nl / mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Dirk Mobiel: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Eenvoud telecom: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Eilie: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Emobiel: Geen eigen SMTP server beschikbaar

Esprit Telecom: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Euphony: smtp.euphony.nl / mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Galaxy Business Networks: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Hema Mobiel: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Hollandsnieuwe: Geen eigen SMTP server beschikbaar

InterCity Communications: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Internet overal: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Jumbo mobiel: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
KPN: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Kruidvat Mobiel: smtp.kruidvat.nl

Lebara: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Limesco: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Lycamobile: Geen eigen SMTP server beschikbaar
MedionMobile: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Mobicross: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl

Mobile Service: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
MobileCare SafeSim: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Open Mobile: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Ortel Mobile: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
PrivateMobility: Geen eigen SMTP server beschikbaar

Relieve Mobile: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Robin Mobile: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Simpel: smtp.gprs.t-mobile.nl
Simyo: smtp.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Skilje: smtp.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl

Socia-Telecom: smtp.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
SOS Mobiel: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Stipte: smtp.scarlet.nl
T-Mobile: smtp.gprs.t-mobile.nl
Tele2 Mobiel: smtp.tele2.nl

Telesur: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Telfort: smtp.telfortmail.nl
Toggle: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Trendcall: smtp.trendcall.com
UPC Mobile: smtp.upcmail.nl

Vectone Mobile: smtp.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Vodafone: authsmtp.vodafone.nl -> voer bij de uitgaande mailserver de gebruikersnaam mail06xxxxxxxx (vervang 06xxxxxxxx door uw eigen mobiele nummer) en vul bij het wachtwoord het wachtwoord van My Vodafone in.
Voiceworks: smtp.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Yellow Mobile: Geen eigen SMTP server beschikbaar
Yes Telecom: smtp.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl

Youfone: mail.kpnmail.nl / smtp.kpnplanet.nl
Ziggo mobiel: smtp.ziggo.nl

Hulp / aanvulling gezocht

GSM Helpdesk heeft met uiterste zorg bovenstaande lijst voor alle mobiele aanbieders samengesteld. Heeft u een aanvulling op deze lijst of merkt u onverhoopt dat de opgegeven SMTP server niet werkt, laat het ons dan weten met een reactie op dit artikel. Zo kunnen wij deze pagina altijd actueel houden.




Laatste Nieuws



26 Reacties
T. R. plaatste dit 22 jan 2014

Voor Vodafone is dit 1a) Zorg dat je een MY Vodafone account hebt. Deze kan je aanmaken op de Vodafone website 1b) Zorg dat je de uitgaande email verstuurd via het 3G netwerk en niet via een WI-FI modem, router SMTP Server:authsmtp.vodafone.nl Poort:25 of 465 of 2525 of 587 Beveiligingtype:SSL/TLS Aanmelden vereist:Aan(gevinkt) Gebruikersnaam:[email protected] (zo invullen alleen dan met je eigen mobiele nummer) Wachtwoord:Je wachtwoord van My vodafone

Ik hoop dat het zo duidelijk is.

Leonie k plaatste dit 11 sep 2012

Mirjam B, ik had hetzelfde probleem als jij. Ook via kpn niet kunnen verzenden via mijn mobiel. (vodafone). Ik heb nu dus bij de uitgaande instellingen hetzelfde ingevuld als bij de uitgaande instellingen bij via mijn gmail. En ik kan nu dus via mijn kpn mail gewoon verzenden. Succes!

Rene E plaatste dit 09 mei 2013

Werkt perfect! Gewoon uitgaande mailserver van je provider instellen en als je buitenshuis bent je Wifi uitschakelen!

Fred Wekx plaatste dit 19 jul 2012

Dagen zitten klooien , en dankzij deze duidlijke handleiding gelukt . Waarom kan KPN dit niet ?

Bedankt

Ed Van wijk plaatste dit 03 aug 2012

Beste mensen Ben ook al dagen aan het kloten de laatste keer ging het geweldig maar toen begaf mijn samsung het alles naar fabr inst teruggezet en nu kan ik niet meet de uitgaande mail verzende via rabomobiel. Als ik de helpdesk bel zeggen ze u moet samsung bellen???? Heeft iemand een idee alles al aangepast port enz......

Mirjam B plaatste dit 05 sep 2012

Normaal heb ik nooit zo'n probleem met allerlei instellingen. Maar nu loop ik dus echt te emmeren. Wie kan mij helpen? Ik heb als mobiele provider Vodafone, maar kan geen mail versturen vanaf mijn telefoon via mijn KPN email. Wat doe ik fout???!!

DK San plaatste dit 14 aug 2013

Hotmail loopt als een trein, maar met mijn business mailaccount had ik hetzelfde probleem: via 3G functioneerde de mail gewoon perfect, maar zodra Wi-fi aanging kon ik niks ontvangen & verzenden.

Heb mijn provider gebeld. Bleek uiteindelijk dat mijn IP adres automatisch geblokkeerd stond, omdat ik daarvoor een keer met verkeerde gegevens had ingelogd. Vandaar lukte het niet via Wifi en wel via 3G...:') Ik al stressen dat het aan het toestel lag... Bel je provider dus voor alle duidelijkheid!

Frans F plaatste dit 13 jan 2014

Op mijn iPhone4 met iOS704 heb ik de SMTP van mijn ISP als hoofdserver staan, dus vanaf thuis e-Mail versturen gaat OK. Ik heb als "andere SMTP server" de smtp van gmail geconfigureerd, dus die zou dan buitenshuis moeten worden gebruikt. Dat heeft altijd netjes gewerkt, maar ineens niet meer. Heeft iemand een idee of daar in iOS7 iets is gewijzigd of op KPN mobiele netwerk?

Bob B plaatste dit 24 mei 2013

Meest eenvourdige is de smtp-server van je Gmail te gebruiken, die werkt altijd en overal. Nadeel is alleen dat je uitgaande email ook altijd in je Gmail account wordt opgeslagen. Ook in de email informatie is je Gmailadres terug te vinden.

hennie ploeger plaatste dit 23 nov 2017

Dank u wel voor de prima uitleg het is nu helemaal duidelijk voor mij en het werkt inderdaad!

Diny Jansen-de Groot plaatste dit 26 aug 2012

Ik heb problemen met het versturen van e-mail vanuit het buitenland via Wifi, zijn de gegeven oplossingen dan ook mogelijk? Of weten jullie daar ook zo'n duidelijke oplossing voor?

Rene Smeets plaatste dit 06 sep 2012

Bij het maken van een account op mijn nieuwe telefoon lukte mij het maar niet om de zaak aan de gfang te krijgen, ondanks dat ik alle instellingen (vooraf) gekopieƫrd had en dus letterlijk had ovegenomen. Na veel geklooi en ook deze site geraadpleegd te hebben (interessant hoor!) bleek dat bij de instellingen voor de uitgaande server de 'rubriek' aanmelden vereist NIET aangevinkt moet worden. Werkt nu prima (via Wi-Fi).

Ben Thomas plaatste dit 07 jul 2013

Dank, dank.... Op iphone en samsung kan een vodafone abonnement met upc provider prima samen Op een HTC kpn prepaid met upc provider niet. KPN kon het antwoord niet vertellen, 2 zelfde accounts met verschillende SMTP ging ook niet, maar de gmail optie werkt wel.

Sander Teunis plaatste dit 09 aug 2012

@Jeroen Kruithof: Hollandsnieuwe heeft net als diverse andere virtuele mobiele aanbieders geen eigen SMTP server. Je kunt inderdaad Vodafone hier niet voor gebruiken omdat je geen Vodafone klant bent. Heel soms kun je de SMTP van je eigen internetprovider gebruiken door bij de uitgaande mail instellingen je gebruikersnaam en wachtwoord van je eigen internetprovider in te voeren. Helaas is het anders niet mogelijk mail te versturen via Hollandsnieuwe.

Anita Passchier plaatste dit 06 nov 2015

Ik heb sinds enige weken problemen met het verzen van mail via 3G, Mijn provider is Simyo. Ik heb op dat moment geen instellingen gewijzigd, en tot dan toe altijd mail kunnen verzenden. is er iets gewijzigd...?

IK heb getest met beide servers smtp.kpnmail.nl en smtp.kpnplanet.nl, geen beveiliging en poort 25. Rara, wat doe ik fout..?

Ik gebruik een mail-account van tiscali (telfort), maar dat zou toch niet uit moeten maken? De mail komt wel binnen.

Angelique Bemelmans plaatste dit 21 apr 2012

Superhandige handleiding voor het instellen van e-mail op je smartphone! Ik zat een beetje vast met allerlei foutmelding, maar dankzij deze handleiding werkt alles nu perfect! Dank daarvoor!

johnvangaal plaatste dit 15 nov 2015

ik heb ook problemen met het verzenden van mail. heb een abonnement bij Youfone. kan ook geen mail verzenden. heb alle instellingen al geprobeerd die ik kan vinden, maar niets werkt. wat zijn de juiste instellingen voor de smtp van youfone. heb ook een mail accunt van tiscali

Jeroen Kruithof plaatste dit 30 jul 2012

Hollandsnieuwe maakt gebruik van het netwerk van Vodafone. Hollandsnieuwe heeft geen eigen SMTP server. Dus moet ik via Vodafone. Echter er is geen account aangemaakt [email protected] bij Vodafone omdat ik een Hollandsnieuwe klant ben. Hoe krijg ik dit toch werkend?

Adrienne B plaatste dit 04 jul 2016

Ondanks dit nuttige artikel en tips op andere sites (en ervaring met pop-accounts) is het me niet gelukt om E-mail account (FairPhone, Android) zo in te stellen dat ik niet alleen berichten kon binnenhalen maar ook versturen.
Wat WEL blijkt te werken: app K-9.

En: in lijst van SMTP-servers staat voor Telfort: smtp.telfortmail.nl . Maar tijdens mijn pogingen werkte dat niet, ook niet voor alleen mail binnenhalen.
WEL: smtp.telfort.nl (In mijn geval mobiel netwerk, prepaid - ik weet niet of dat uitmaakt.)

Henri plaatste dit 11 feb 2016

Ik heb een slimonly simkaart van AH voor mijn data. Ik heb de twee instellingen geprobeerd kpnmail en kpnplanet maar de mail wenst mijn telefoon niet te verlaten Poort 25 geen verificatie. AH servicdesk weten niks van email mail account van Ziggo.

saskia101 plaatste dit 03 apr 2016

Speciaal hiervoor is er een algemene SMTP server zodat je je instellingen nooit meer aan hoeft te passen: www.travelsmtp.com. Werkt perfect, zelfs achter een firewall.

M Eck plaatste dit 14 jan 2013

Ben ook al dagen aan het proberen, bij mij is het probleem dat ik wel kan verzenden maar NIET kan ontvangen via mijn Samsung X cover. Alle accountgegevens staan 100% zeker goed ingesteld. Heb KPNmail en sim-only van Telfort. Snap er helemaal niets meer van. Kan iemand mij helpen. Wordt van de klantenservice van KPN doorverwezen naar Telfort en van Telfort naar KPN, je weet wel hoe dat gaat....

Tom Hendriks plaatste dit 03 dec 2012

Bedankt voor het handige overzicht! Het blijft altijd een gestoei om dit met verschillende telefoons en tablets voor elkaar te krijgen, soms is het zelfs niet duidelijk op welk netwerk je zit :) (tip: als je zoekt op 'wat is mijn ip' kom je handige sites tegen). Er zijn trouwens ook hosting providers die een smtp account leveren welke vanuit ieder netwerk te benaderen is, 'Yourname' bijvoorbeeld.

Mirjam van den Berg plaatste dit 29 jun 2012

Het is mij gelukt! Mijn email werlt zoals het zou moeten. Hartelijk dank.

Monique Endeveld plaatste dit 30 okt 2012

Ik snap de uitleg goed, maar vroeg mezelf wel af of ik niet meerdere instellingen in mijn telefoon kon zetten zodat ik toch via de Wi-fi (provider) van mijn ouders een mail kan verzenden zonder de Wi-fi uit te moeten zetten? Ik zit nl. op kpnmail en mijn telefoon is ook een kpn-account. De enigste plek waar ik dus niet zo kan mailen is bij UPC-gebruikers. En bij het mailen denk ik er niet aan waar ik op dat moment zit, en krijg ik telkens meldingen dat mijn accountinstellingen niet accoord zijn

rob lammers plaatste dit 29 dec 2013

Wie kan mij helpen aan de smpt instelling van de Spaanse provider Movistar? BVD gr.rob.lammers

Geef ook je reactie






Nu verkrijgbaar

30-06-2018
Motorola Moto G6
18-06-2018
HTC U12+
10-06-2018
HTC Desire 12
10-06-2018
HTC Desire 12+
04-06-2018
LG G7 ThinQ
25-05-2018
Motorola Moto E5