Prepaid (Bellen met beltegoed / belwaarde)

25-07-2005  |  GSM Helpdesk Nederland  |  Achtergrond informatie


Alle GSM Providers bieden zogenaamde prepaid (vooraf betaalde belminuten) pakketten aan, meestal in combinatie met een (goedkope) GSM. De prepaid sector is nogal ondoorzichtig. Op deze pagina geven wij u tips waarop u kunt letten bij het aanschaffen van een prepaid pakket. Op deze pagina gaan wij uit van de grote providers, de providers die gebruikmaken van de netwerken van een andere operator, bespreken we dus niet.

In Nederland zijn vijf grote GSM providers; Vodafone, KPN, T-Mobile, Orange en Telfort. In België zijn drie grote GSM providers; Proximus, Mobistar en Base.

Wat is prepaid?
Wat is prepaid bellen of bellen met belwaarde? Heel simpel: U koopt van te voren een tegoed in, en de waarde van het tegoed geeft aan hoeveel u kunt bellen. De letterlijke vertaling van prepaid is dus ook "Vooraf betaald".

Hoe werkt prepaid
Prepaid is heel eenvoudig en makkelijk. Prepaid is vooral makkelijk als u maar incidenteel gebruikmaakt van een mobiele telefoon. Wanneer u gemiddeld meer dan negen euro per maand verbelt, is het raadzaam een abonnement aan te schaffen aangezien u dan kosten kunt besparen. Een groot voordeel van prepaid is dat u niet bang hoeft te zijn dat u meer belt dan wat u eigenlijk (financieel) kunt want als het beltegoed of de belwaarde op is, kunt u niet meer bellen. Nadeel van prepaid is dat het bellen over het algemeen vrij duur is in vergelijking met een abonnement. Ook kunt u vaak bepaalde diensten niet gebruiken, die voor abonnementen wel beschikbaar zijn.

De opzet van prepaid is heel simpel: U koopt een telefoon en / of prepaid simkaart. De simkaart is uw toegang tot het netwerk. De simkaart bevat bij aanschaf meestal al een beltegoed (vanaf ongeveer drie euro), zodat u letterlijk meteen kunt bellen. Helemaal juist is deze uitspraak niet, want de grote vergissing die de meeste mensen maken is dat het beltegoed op de simkaart staat, terwijl dit geregistreerd staat in de centrale computer van de telecomprovider (De HLR -> Home Location Register), maar u merkt hier verder weinig van.

Telefoneren met een prepaid aansluiting gaat eigenlijk hetzelfde als het bellen via een vaste telefoon. U toetst het nummer in en drukt op de "zend" toets (meestal een groene toets). Hierna maakt u verbinding met het andere nummer. Waar u wel rekening mee moet houden, is dat u altijd het netnummer ook invoert. Een telefoon "weet" namelijk niet in welk netnummergebied hij is waardoor u dit moet invoeren.

Andere diensten
Naast bellen kunt u tegenwoordig nog veel meer met uw mobiele telefoon. Voorbeelden hiervan zijn SMS, WAP, GPRS, MMS en e-mail. Deze diensten zijn vooral voor prepaid gebruikers vrij duur en ook niet meteen weggelegd voor iemand die al moeite heeft om met een mobiele telefoon om te gaan. Deze website geeft echter ook over al deze diensten een uitgebreide uitleg.

Soms is het ook mogelijk om uw mobiele telefoon door te schakelen naar een ander nummer. In Nederland kan dat alleen bij de provider "Telfort". Houd er wel rekening mee dat een doorgeschakeld gesprek ook u geld kost, namelijk de tijd dat het gesprek heeft geduurd. De persoon die naar u belt, belt naar uw nummer en betaalt deze kosten, u betaalt de kosten vanaf uw telefoon naar het nummer waarnaar u doorschakelt.

Met prepaid kunt u tegenwoordig ook in het buitenland bellen. Wij willen u meteen waarschuwen voor de enorm hoge tarieven voor het bellen in het buitenland die variëren van tachtig eurocent tot soms wel zes euro per minuut. Op de website van uw provider kunt u altijd actuele tarieven opvragen voor bellen in het buitenland. Meestal heeft u voor bellen in het buitenland een terugbelcode nodig. Deze code voert u in en verzendt u naar het netwerk, waarna het netwerk u zal bellen en de verbinding tot stand zal brengen. Al deze informatie kunt u op de website van uw provider vinden.

Tips bij aanschaf van prepaid
  1. Als u niet veel denkt te gaan bellen, dan is het verstandig te kiezen voor een provider waar het beltegoed onbeperkt geldig is, of waarbij u maar ééns in het half jaar een keer hoeft te bellen of SMSsen om actief te mogen blijven. In Nederland is bij Orange het beltegoed onbeperkt geldig zonder voorwaarden en bij T-Mobile, Telfort en KPN Mobile prepaid (geen Hi) kunt u onbeperkt uw beltegoed gebruiken, als u maar ééns per half jaar een keer belt of SMS't.
  2. Verder moet u kijken naar de opwaardeerkaarten van een provider. De meeste providers verkopen enkel kaarten van twintig euro, waardoor u verplicht bent een groot bedrag op uw GSM te zetten. Wanneer u weinig belt, krijgt u dit maar moeilijk op. U kunt in dat geval het beste kiezen voor een provider waar het beltegoed onbeperkt geldig is, of een provider met opwaardeerkaarten van een lager bedrag. In Nederland verkopen T-Mobile, Hi en Telfort de goedkoopste opwaardeerkaarten, vanaf tien euro per stuk. Met mobiel opwaarderen kunt u zelfs vanaf vijf euro opwaarderen, hierover verderop meer.
  3. Toestelkeuze is lastig, vooral als u niet weet wat toestellen kunnen. Laat u niet overrompelen door een verkoper en u een toestel aanpraten, maar probeer zelf een toestel te vinden dat aan uw eisen voldoen. Let daarbij vooral op standby- en spreektijd, robuustheid (is de telefoon stevig) en functionaliteit. Let bij functionaliteit op de functies die het toestel heeft, koop geen toestel die veel meer functies heeft dan u nodig heeft, want dat is pure geldverspilling.
Beltegoed opwaarderen
U kunt op vele manieren uw beltegoed opwaarderen. De belangrijkste daarvan is het opwaarderen via een opwaardeerkaart. Deze kunt u bij tabakswinkels, postkantoren, boekhandels, supermarkten, drogisterijen, telecomwinkels en CD winkels kopen. U betaalt het bedrag van de beltegoedkaart en u krijgt een kaartje of bonnetje met een code erop. Wanneer u naar de (gratis) beltegoedlijn belt van uw provider, kunt u eenvoudig uw beltegoed opwaarderen, door de code die op het kaartje of op de bon staat in te voeren.

Een nieuwe manier van opwaarderen is "mobiel opwaarderen", dit is heel erg makkelijk. U hoeft er namelijk niet meer voor naar de winkel. U waardeert uw beltegoed namelijk rechtstreeks op vanaf uw rekening (net als pinnen in een winkel). Om mobiel te kunnen opwaarderen hoeft u geen contract te tekenen of een verplichting aan te gaan om in een periode een bepaald tegoed op te waarderen, alles is vrijblijvend. U hoeft enkel naar de beltegoedlijn te bellen en wanneer u voor het eerst mobiel wilt opwaarderen moet u uw rekeningnummer invoeren. Via het afschrift van uw bank of girorekening krijgt u een code door. Deze code is uw persoonlijke pincode, waarmee u uw beltegoed kunt opwaarderen via uw mobiele telefoon. De provider schrijft dit beltegoed af van uw rekening en u hoeft hierdoor niet meer naar de winkel.

Noodsituatie maar geen beltegoed
Geen nood, wanneer u in een noodsituatie zit en uw beltegoed is op, kunt u ALTIJD naar het alarmnummer bellen. Sterker nog: Als u geen bereik heeft van uw eigen netwerk dan kunt u voor noodgevallen altijd gratis gebruik maken van een ander netwerk dat wel bereik heeft. Zelfs zonder simkaart kunt u altijd naar noodnummers bellen en dat is best een veilige gedachte.


;

Laatste Nieuws



9 Reacties
An Menks plaatste dit 12 jun 2009

Orange is overgenomen door T-Mobile. Met Orange kon ik vanuit Cuba SMSen, maar dat kan niet met T-Mobile.

Telfort is nu Beltegoed onbeperkt mits 1x per jaar opwaardeert!

A.J. Koopman plaatste dit 19 aug 2006

De nieuwste manier van (goedkoop) prepaid bellen zonder langdurige verplichtingen of abonnementskosten wordt (nog) niet genoemd n.l. Low Call. Via het internet dient de simkaart besteld te worden. Vervolgens worden de gemaakte belkosten van de bankrekening afgeschreven. Er is slechts een probleem.Over het algemeen ,mislukt de bestellinhg per internet. De hierop volgende telefonische hulpvraag kost 45 eurocent per minuut. Ruim tien minuten wachten op de doorverbinding is gebruikelijk.

Chris Balentin plaatste dit 14 dec 2011

Ik had een vraag Ik had een mobiel nummer (al jaren) bij ah mobiel, Maar wegens vakantie heb ik een half jaar niet opgewaardeerd. Nu is dus mijn nummer vooraltijd kwijt? Ik zou graag mijn mobiele nummer terug willen maar weet niet hoe dat zou moeten,als iemand antwoord vooor mij heeft zou ik dat top vinden.

Corry Paree plaatste dit 03 jan 2013

Ik heb prepay van Hi. Ik kreeg al jaren een waarschuwing, dat ik weer op moest waarderen. Dit wordt nu ineens niet meer gedaan. Dus datum van opwaarderen is verlopen, telefoon afgesloten en al mijn geldtegoed is weg ( 25 euro). Ik kan mijn nummer ook niet meer terug krijgen.

A. Bink plaatste dit 06 sep 2006

Ik heb ontdekt dat Low Call 8,50 Euro aan activeringskosten vraagt, en dat ze voor bellen uit en naar het buitenland bijna twee keer zo duur zijn dan tele2. Dus geen Low Call voor mij.

J de boer plaatste dit 31 jan 2009

Ik ben mijn hi prepay nummer kwijt omdat ik een half jaar niet heb gebeld. Dit nieuw want ik heb dat nummer al 10 jaar. Nu dus mijn nummer en mijn geld kwijt!!!!! Normaal krijg je een sms met de mededeling uw sim verloopt nu ook niet. Reactie hi "koop maar een nieuwe" Uw nummer is niet meer te vinden. Na een paar keer bellen krijg ik nu wel mijn geld terug maar mijn nummer wat al mijn kennissen en jklanten al 10 jaar gebruiken is weg ondanks dat het anderhalf jaar actief hoore blijven.

Edward Wal plaatste dit 28 jun 2006

Helaas ben ik slachtoffer van oplichting via (zoals hier al wordt beschreven) makkelijk opwaarderen van je prepaid mobiel via je bankrekening. Ik weet nog niet hoe het is gebeurt en kan er helaas niets meer aandoen dan aangifte bij de politie. Ik raad iedereen aan om hier zorgvuldig en voorzichtig mee om te gaan. Met vriendelijke groet. E

S. Fijnvandraat plaatste dit 19 jun 2008

Had ik dit maar eerder geelzen, zucht.. ook ik hang 10 mnt. aan de telefoon (10 keer 45 ct dus al kwijt) Dan..ingesprektoon maar ondanks veelvuldig mailen vanaf 6 juni 2008 nooit reactie gehad noch nieuwe SIMkaart waar ik om vraag.,. Kortom, ik stap over naar betere provider; LOW call wordt me EXPENSIVE Call Reken maar dat iedereen in mijn omgeving dit te weten komt !! Call belt of mailt niet eens terug vanaf 6 juni !!

E.L. Puglia plaatste dit 06 feb 2006

Hele duidelijke informatie voor diegene(zoals ik), die dan eindelijk een mobiel willen aanschaffen maar niet weten hoe of wat. Heel erg bedankt !!!

Geef ook je reactie