Simlock

25-07-2005  |  GSM Helpdesk Nederland  |  Toestellen


Een simlock is een soort slot op uw telefoon dat voorkomt dat u andere simkaarten (eventueel van andere providers) in uw toestel kunt gebruiken. Hierdoor kunnen providers een toestel goedkoper aanbieden, omdat de toestellen "beveiligd" zijn voor het gebruik door andere providers. In Nederland mogen providers toestellen van een simlock voorzien, in Belgiƫ is het verboden, waardoor de toestellen in Belgiƫ over het algemeen veel duurder zijn.

Een simlock is toestel afhankelijk. Het is een beveiliging die in de telefoon is ingebouwd. Als u de volgende stelregels in acht neemt, kunt u in 99% van de gevallen al bij voorbaat zien of een toestel al dan niet een simlock heeft.

Een toestel heeft een simlock wanneer:
  • Op het toestel een logo van de provider is geplaatst
  • Het toestel in een doos met een provider logo (of andere provider reclame) zat
  • Het toestel in een compleet prepaid pakket gekocht is (met simkaart)
Een toestel heeft (meestal) geen simlock wanneer:
  • Een toestel bij een abonnement gekocht wordt en niet in een doos zit waar de provider logo op staat
  • Een toestel geleverd wordt in een orginele doos zoals deze van de toestel producent komt.
Op vele plaatsen in Nederland kunt u uw toestel laten unlocken. Meestal moet hiervoor een kleine vergoeding van tussen de vijf en de twintig euro voor betaald worden. Unlocken binnen een jaar na aankoop van een toestel is officieel niet toegestaan, maar niemand zal het controleren. Het unlocken van een toestel kan als veilig beschouwd worden, uw toestel zal er dus geen schade door ondervinden.

Wanneer wel en wanneer niet unlocken:
Unlocken is in veel gevallen niet nodig. Wanneer u niet van plan bent over te stappen naar een andere provider met uw huidige telefoon, hoeft u uw toestel niet te unlocken, dit zou immers enkel geldverspilling zijn. Wanneer u in uw huidige telefoon echter een (andere) simkaart van een andere provider wilt gebruiken en uw toestel heeft een simlock, dan zult u uw simlock moeten (laten) verwijderen.

Normale procedure:
Wanneer u een toestel koopt met een simlock, kunt u deze simlock een jaar na aankoop (wanneer u de aankoopbon nog heeft) gratis (laten) verwijderen. Heeft u geen aankoopbon, dan wordt over het algemeen de datum van de eerste keer opwaarderen of gebruik beschouwd als aankoopdatum. Deze manier van unlocken is legaal. Uw provider zal u hier meer over kunnen vertellen. Bel hiervoor naar uw klantenservice.

Andere procedure:
Stel, u wilt meteen van uw simlock af. In dat geval zult u naar een winkel moeten gaan waar men kan unlocken. Tegen een kleine vergoeding van tussen de vijf en de twintig euro kunt u uw toestel laten unlocken. Officieel is dit niet toegestaan. U kunt na het unlocken alle simkaarten van alle providers in uw toestel gebruiken.


;

Laatste Nieuws



2 Reacties
Richz the goods plaatste dit 19 sep 2011

Hallo Rina,

Dat zou hele goed kunnen, aangezien jou toestel toch nog een telfort software bevat, met opstart logo's menu thema's etc. Dit zou je kunnen verhelpen door de orginele soft/firm ware op het toestel te zetten.. wat meestal niet zo 123 te doen is.

Rina Jansen plaatste dit 10 feb 2010

Van mijn 'oude' provider (Telfort) kreeg ik de unlock-codes. Deze heb ik ingetypt en ik kreeg de juiste meldingen dat mijn toestel unlocked is. Met een simkaart van de 'nieuwe' provider erin, zie ik bij het aanzetten en uitzetten toch nog een schermpje met "Telfort" langsgaan. Uiteindelijk krijg ik ook de naam van mijn nieuwe provider in het scherm. Is dit normaal? Het lijkt wel of ik niet van Telfort af kom?

Geef ook je reactie