Verzekeringen voor mobiele telefoons

24-08-2012  |  GSM Helpdesk Nederland  |  Toestellen


Veel reguliere telefoonwinkels, telecom providers en ook steeds meer webwinkels proberen bij de verkoop van een mobiele telefoon ook een verzekering te verkopen. De zin en onzin van verzekeringen voor mobiele telefoons worden behandeld in dit artikel.

Diverse grote telecom winkelketens, webwinkels en zelfs providers bieden verzekeringen aan voor mobiele telefoons. Vaak wordt gecommuniceerd dat de verzekering dekking biedt tegen verlies, diefstal, schade of oneigenlijk gebruik van of aan de mobiele telefoon. Omdat een mobiele telefoon vaak een dure aanschaf is of omdat een mobiele telefoon een hoge waarde vertegenwoordigd, nemen opvallend veel mensen vaak in een impuls een verzekering voor hun mobiele telefoon.

Het kenmerk van ongeacht welke verzekering dan ook is dat de verzekeringsmaatschappij u tegen een bepaald bedrag verzekerd tegen dingen waar u bang voor bent. De verzekeringsmaatschappij sluit veel dingen uit en verzekert u eigenlijk alleen tegen dingen die normaal gesproken niet of zelden voorkomen. De premie die u betaalt is een vergoeding voor het risico dat de verzekeraar voor u dekt. Hoe groter dit risico is, hoe hoger uw premie.

De premies die worden gevraagd voor verzekeringen voor mobiele telefoons liggen relatief hoog. Gemiddeld ligt de premie tussen de 4 en 20 euro per maand afhankelijk van de gekozen verzekeraar en de provisie of commissie die de verkoper, telefoonwinkel, provider en andere tussenpersonen daar ook nog op verdienen. Wanneer u namelijk een verzekering afsluit voor uw mobiele telefoon bij een telefoonwinkel, webwinkel of provider, krijgt deze partij een percentage van uw maandelijkse premie betalingen. Daarom willen telecomwinkels, webwinkels en providers u maar wat graag een verzekering verkopen. Deze zogenaamde provisies of commissies die telefoonwinkels, webinkels, providers en andere tussenpersonen aan uw verzekering verdienen kunnen tot soms wel 70% van uw premiebedrag oplopen. Vaak betaalt u dus veel te veel voor een verzekering wanneer u deze niet rechtsreeks bij een verzekeraar afsluit.

Heeft u een verzekering voor uw mobiele telefoon of smartphone nodig?
De keuze of u een verzekering nodig heeft, ligt geheel bij uzelf. U moet zelf een inschatting maken hoe hoog dat u de kans acht dat u uw mobiele telefoon door diefstal kwijt raakt of het toestel buiten uw schuld beschadigd raakt of kapot gaat. Weeg dit risico af ten opzichte van de premie die u maandelijks moet gaan betalen. Bij een gemiddelde premie van 12 euro per maand, kost een verzekering u dus 144 euro per jaar. De meeste verzekeraars werken ook met een minimale contractduur van 1 jaar. Gebeurt er niets, dan bent u uw geld volledig kwijt. Gebeurt er wel iets, dan is het te hopen dat wat er is gebeurd ook onder uw polis valt. Verzekeringen voor mobiele telefoons dekken namelijk meestal opvallend weinig en sluiten erg veel uit.

Daarnaast bent u vaak ongemerkt dubbel verzekerd met een verzekering voor uw mobiele telefoon. Diefstal uit uw woning valt bijvoorbeeld al onder uw inboedelverzekering. Veel inboedelverzekeringen dekken tegenwoordig ook spullen die meegenomen worden. Ook reisverzekeringen dekken vaak diefstal van uw mobiele telefoon. Alleen in alle overige gevallen kunt u aanspraak maken op uw specifieke mobiele telefoonverzekering. Weeg bij uw keuze voor een mobiele telefoon verzekering dus dus goed af welke verzekeringen u reeds heeft lopen en hoe groot of klein het risico daarmee is dat u uw mobiele telefoonverzekering werkelijk nodig gaat hebben.

Ook is er op uw mobiele telefoon een (wettelijke) garantie van toepassing. Mocht uw telefoon bij normaal gebruik en buiten uw schuld om binnen twee jaar na aanschaf kapot gaan, waarbij slijtage door gebruik is uitgesloten, heeft u recht op reparatie of vervanging van uw toestel onder de garantie. Bij toestelverzekeringen betaalt u vaak ook voor deze dekking terwijl dit ook gewoon een garantieregeling is.

Wanneer keert een verzekeraar uit?
In de meeste gevallen keert een verzekeraar alleen uit bij de onderstaande situaties:
  • Diefstal met braakschade: Verzekeraars dekken over het algemeen alleen de diefstal van uw mobiele telefoon wanneer er zichtbare (braak)schade is. Wordt uw telefoon uit uw jaszak gehaald, laat u uw telefoon ergens liggen, of valt uw telefoon ongemerkt uit uw zak, komt u dus niet in aanmerking voor een uitkering.
  • Overval: Bent u slachtoffer van een overval en wordt uw mobiele telefoon van u gestolen, dan komt u alleen in aanmerking voor een uitkering indien geweld is gebruikt of een poging gedaan is tot het gebruiken van geweld waarbij u onvrijwillig uw mobiele telefoon heeft afgegeven. Dit is vaak een moeilijk bewijsbaar punt waar verzekeraars ook vaak erg moeilijk over doen om tot uitkering te komen.
  • Schade: Wanneer er buiten uw schuld en zonder opzet schade ontstaat aan uw mobiele telefoon, keert de verzekeraar de ontstane schade aan u uit. U moet in dat geval bewijzen dat de schade niet opzettelijk is ontstaan. Aangezien dit vaak moeilijk te bewijzen is en daarnaast veel schades worden uitgesloten, is de kans aanwezig dat een verzekeraar niet zal uitkeren.
  • Oneigenlijk gebruik: Wanneer er met uw mobiele telefoon na diefstal met braak- of letselschade (telefoon)kosten worden gemaakt, krijgt u alle schade tussen het moment van diefstal en het moment dat u uw telefoon en simkaart door uw provider hebt laten blokkeren van de verzekeraar terug. De verzekeraar verplicht u wel uw telefoon en simkaart binnen 24 uur na opmerking van de diefstal te blokkeren. Technisch gezien dekt de verzekering dus meestal maximaal 24 uur aan oneigenlijk gebruik.
Eigen risico
Wanneer uw mobiele telefoon gestolen wordt (met braakschade) of uw mobiele telefoon buiten uw schuld om beschadigd raakt en u kunt dit voldoende bewijzen naar de verzekeraar, dan heeft u recht op een uitkering. Meestal hanteren verzekeraars wel een eigen risico die varieert tussen de 0 en 250 euro. Met een eigen risico betaalt u dus toch een deel van de diefstal of schade zelf bovenop alle premie die u reeds heeft betaald. Informeer dus altijd naar het eventuele eigen risico een neem een eigen risico ook mee in uw beslissing of de verzekering dan nog wel interessant voor u is.

Dagwaarde
Er zijn verzekeraars die met aftrek van een eventueel eigen risico bij diefstal of schade alleen de dagwaarde van het toestel vergoeden. Zo wordt de vergoeding nog lager. Aangezien de waarde van mobiele telefoons snel dalen bij gebruik, is een verzekering die alleen dagwaarde uitkeert niet interessant.

Kleine lettertjes bij een verzekering
Voordat u een verzekering afsluit moet u kennis nemen van de kleine lettertjes, oftewel de algemene voorwaarden. Hierin staat beschreven waartegen de verzekering u verzekert en wat er wordt uitgesloten. Verder staat in de kleine lettertjes de minimale contractduur, de opzegtermijn, uw rechten en plichten, de rechten en plichten van de verzekeraar en andere beperkende of uitsluitende bepalingen. Wanneer u deze kleine lettertjes leest, zult u merken hoeveel dingen verzekeringen voor mobiele telefoons uitsluiten.

Conclusies / samenvatting:
Vaak bent u al tegen verlies of diefstal van uw mobiele telefoon verzekerd middels een inboedel- of reisverzekering. Net als bij een inboedel- of reisverzekering dekt een verzekering voor mobiele telefoons alleen schade die buiten uw schuld om is ontstaan of diefstal met braak- of letselschade. Daarnaast zit er op uw mobiele telefoon ook een (wettelijke) garantie van minimaal twee jaar van toepassing die u beschermt tegen problemen en fouten die binnen deze twee jaar ontstaan buiten uw schuld of buiten normale slijtage. Bij de meeste consumenten komt het er dus op neer dat zij geen verzekering nodig hebben voor hun mobiele telefoon.

Door het afsluiten van een verzekering voor uw mobiele telefoon verzekert u in ieder geval één ding: Het inkomen van de telecomwinkel, webwinkel, provider en verzekeraar waar u uw verzekering heeft afgesloten. Zij verdienen momenteel gouden bergen aan de honderdduizenden Nederlanders die vanuit angst en impuls in de telecomwinkel, webwinkel of bij een provider een toestelverzekering hebben afgesloten.

GSM Helpdesk Nederland adviseert u om bij uzelf na te gaan hoe vaak u in de afgelopen 10 jaar een mobiele telefoonverzekering werkelijk nodig heeft gehad. Is dat minder dan twee keer, dan kunt u beter de premie die u maandelijks kwijt zou zijn zelf iedere maand op een spaarrekening zetten. Bij verlies, diefstal of schade bent u dan zelfs nog steeds voordeliger uit en uw spaargeld als 'eigen verzekering' dekt alle situaties...


;

Laatste Nieuws



9 Reacties
Exabot [Bot] plaatste dit 25 aug 2012

Duidelijke uitkomst dus: toestelverzeekringen zijn inderdaad overbodig. Precies wat ik al dacht. Om aan te sluiten bij Michel Smit: ondanks dat op deze pagina een duidelijk standpunt wordt ingenomen, vind ik dat er juist wel diepgang in zit. Het wordt m.i. van twee kanten bekeken.

Exabot [Bot] plaatste dit 25 aug 2012

Dit artikel laat goed zien dat een verzekering voor een mobiele telefoon meestal overbodig is. Ik ben het echter niet eens met Michel Smit dat dit artikel geen diepgang heeft. Het artikel laat immers ook goed zien wat een verzekering voor mobiele telefoons wél verzekerd. Ik heb drie jaar een verzekering gehad, vervolgens waterschade aan mijn toestel door een regenbui waarbij het toestel in mijn zak zat: geen uitkering. Toen heb ik hem direct opgezegd. Ik kan me dus wel vinden in dit artikel.

Michel Smit plaatste dit 24 aug 2012

Hier kan je uren over discuseren,maar had van jullie wel wat meer diepgang verwacht in dit artikel. Een verzekering loont in sommige gevallen zeker wel. Daar kunnen we heel lang over praten ;)

P. Jansen plaatste dit 18 sep 2013

Het is niet waar wat er allemaal gesuggereerd word. Zodra een toestel uit de auto of uit huis gestolen wordt moet er idd braakschade zijn. is het gerold dan volgt er wel een vergoeding en letselschade is totaal uit de lucht gegrepen. ik werk zelf bij een toestelverzekeraar en dit zijn rare verhalen. tuurlijk zijn er voorwaarden maar dat is altijd bij een verzekering. wij keren meer uit dan dat er afgewezen wordt jammer dat verzekeringen altijd in een kwaad daglicht worden gezet. jammer jammer..

Moha Guzél plaatste dit 25 aug 2012

vor 4 eur per maand die ik nu betal bij tmobile wil ik mijn blachberry wel verzekeren. verzekerng bij belcmpany te duur! vidn goed artikl.

Marc Wolthuis plaatste dit 11 jun 2013

Betaal met je mastercard. Je aankopen zijn dan standaard een half jaar all risk verzekerd.

Janne1980 Kruger plaatste dit 24 mei 2013

Ben een aantal weken geleden van mijn (nieuwe) mobile telefoon bestolen,notabene uit mn huis via een babbeltruck.Heb gisteren de papieren voor mijn inboedel verstuurd naar mijn verzekering,in het aangifte biljet vd politie staat dat het een diefstal betreft maar niet gekwalificeerd(zonder braakschade)Bedacht mezelf later dat ik mijn mobile misschien beter had kunnen laten verzekeren tegen diefstal.Maar zo ik hier nu lees had dat denk ik weinig uit gemaakt.Ben heel erg benieuwd betreft mijn verz.

Colette Leenen plaatste dit 25 nov 2013

Ik ben verzekerd voor inboedel en reisverzekering. In twee maanden tijd is de telefoon van mijn zoon gestolen. een keer op school en een keer in de trein. Beiden werden niet vergoed. Nu blijkt dat je een buiten de deur verzekering moet toevoegen aan je inboedel. Eens kijken of deze premie lager uitvalt dan een mobielverzekering. Want die is toch wel behoorlijk voor een toestel van 500.- Het zal ook nog wel verschillen bij welke verzekering je zit. Dit betreft Interpolis.

m kellenbach plaatste dit 22 aug 2013

Leuk, maar wat als de provider (T-mobile) wijst naar de verzekeraar en de verzekeraar naar de provider? Zit je met een toestel dat geen accuduur heeft nog twee jaar aan een abonnement vast!

Geef ook je reactie