Beschikbaarheid apps belangrijker dan prijs bij keuze voor een smartphone

Beschikbaarheid apps belangrijker dan prijs bij keuze voor een smartphone

16-12-2014  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond informatie , Toestellen


Nederlanders die zich oriënteren op de aanschaf van een nieuwe smartphone kijken eerder naar de beschikbaarheid van apps dan naar de prijs van een toestel, blijkt uit onderzoek onder het Telecompaper Consumer Panel in september 2014.

De beschikbaarheid van apps weegt zwaarder bij het maken van een aankoopbeslissing dan de prijs van een smartphone. Die opmerkelijke conclusie trekt Telecompaper op basis van onderzoek in haar Consumer Panel in september 2014. Uit het onderzoek blijkt dat 39 procent van de Nederlanders kijkt naar de beschikbaarheid van apps voordat zij een nieuwe smartphone aanschaft. Voor 36 procent van de Nederlanders is de prijs de belangrijkste factor bij de keuze voor een bepaalde smartphone.

In Nederland begon grofweg in 2007 de 'smartphone revolutie'. Uit recent ander onderzoek van Telecompaper blijkt dat op dit moment 74 procent van alle Nederlanders een smartphone heeft. Steeds meer Nederlanders komen dan ook voor de aanschaf van een tweede, derde, vierde of wellicht zelfs zevende smartphone te staan. Juist in die groep consumenten blijkt veel mensen waarde te hechten aan de beschikbaarheid van de belangrijkste apps die zij op hun oude smartphone ook gebruikten.

Wanneer ingezoomd wordt op de specifieke groep smartphone bezitters blijkt dat 64 procent van alle smartphone bezitters minder snel voor een bepaalde smartphone zal kiezen als zijn- of haar belangrijkste apps niet beschikbaar zijn op dat toestel. Wanneer gekeken wordt naar alle apps - dus niet alleen de belangrijkste - is het ontbreken van toonaangevende andere apps nog steeds voor een meerderheid van 55 procent een reden om in dat geval niet voor die betreffende smartphone te kiezen.

Bij een overstap van de ene naar de andere smartphone zijn minder mensen bewust bezig met de apps waarvoor zij op hun oude smartphone betaald hebben. Slechts een krappe meerderheid van 52 procent van alle smartphonebezitters geeft aan dat zij niet zouden kiezen voor een bepaalde smartphone wanneer apps waarvoor eerder is betaald niet meer gebruikt kunnen worden. Overigens ligt dit percentage begrijpelijk hoger (60 procent) wanneer mensen apps waarvoor meer dan 20 euro is betaald niet meer kunnen gebruiken op een nieuwe smartphone.

Het onderzoek in het Telecompaper Consumer Panel laat zien waarom Windows Phone smartphones nog steeds worstelen om marktaandeel te krijgen. Zowel in de App Store van Apple alsmede de Google Play Store voor Android zijn ondertussen meer dan één miljoen apps beschikbaar. Hoewel Microsoft bezig is aan een inhaalslag, telt de Windows Phone Store op dit moment 'slechts' 340.000 apps. Overigens bevat de Windows Phone Store ondertussen wel nagenoeg alle belangrijke en meest gebruikte apps.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie