Samsung ziet afzet smartphones en marktaandeel dalen

Samsung ziet afzet smartphones en marktaandeel dalen

04-05-2018  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Toestellen


Samsung heeft in het eerste kwartaal van 2018 minder smartphones verkocht dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. Concurrenten Apple, Huawei en Xiaomi zijn in het eerste kwartaal wel gegroeid, waardoor het gat tussen Samsung als marktleider en haar concurrenten steeds kleiner wordt.

Uit onderzoek van Strategy Analytics blijkt dat het marktaandeel van Samsung in het eerste kwartaal van 2018 een klein beetje is gekrompen. Strategy Analytics becijferde dat Samsung in het eerste kwartaal wereldwijd 78,2 miljoen smartphones heeft verkocht, tegenover 80,2 miljoen in het eerste kwartaal van 2017. Daarmee is het wereldwijde marktaandeel van Samsung ook licht gedaald van 22,7 naar 22,6 procent.

Dat het marktaandeel van Samsung niet harder is gedaald heeft Samsung vooral te danken aan het feit dat er in het eerste kwartaal van 2018 wereldwijd sowieso minder smartphones over de toonbank zijn gegaan. Vorig jaar gingen er in het eerste kwartaal 353,8 miljoen smartphones over de toonbank, dit jaar 'slechts' 345,4 miljoen.

Samsung daalt, Apple, Huawei en Xiaomi groeien

Ondanks dat de totale afzet van smartphones in het eerste kwartaal van dit jaar is gekrompen hebben de nummers twee, drie en vier alle drie meer smartphones weten af te zetten. Apple staat op de tweede plaats en verkocht in het eerste kwartaal van dit jaar 52,2 miljoen iPhones tegenover 50,8 miljoen iPhones vorig jaar. Daarmee heeft Apple haar wereldwijde marktaandeel weten te vergroten van 14,4 naar 15,1 procent.

Ook Huawei heeft in het eerste kwartaal goede zaken gedaan. Huawei zag het aantal verkochte smartphones stijgen van 34,5 naar 39,3 miljoen stuks waarmee het marktaandeel is gegroeid van 9,8 naar 11,4 procent. Huawei heeft de ambitie om uiteindelijk marktleider te gaan worden en is hard opweg om die ambitie ook waar te gaan maken. Op dit moment staat Huawei nog op de derde plaats.

Verdubbeling bij Xiaomi

Een speler die afgelopen kwartaal heel hard is gegroeid is Xiaomi. Het aantal toestellen dat Xiaomi verkocht is in één jaar tijd meer dan verdubbeld van 12,6 miljoen toestellen in het eerste kwartaal vorig jaar naar 28,3 miljoen in het eerste kwartaal van dit jaar. Daarmee heeft Xiaomi concurrent Oppo van de vierde plek gestoten. Oppo zag haar smartphone afzet sowiesi dalen. Xiaomi is nu goed voor een wereldwijd marktaandeel van 8,2 procent tegenover 3,6 procent in het eerste kwartaal van 2017.

De explosieve groei van Xiaomi vormt een risico voor Huawei, Terwijl Huawei vooral vooruit kijkt naar concurrenten Apple en Samsung, is Xiaomi bezig met een aanval in de rug van Huawei en staat qua afzet en marktaandeel al aardig dicht bij Huawei. Zeker nu Xiaomi een grote distributie overeenkomst heeft gesloten om toestellen in Europa uit te kunnen gaan brengen, is de kans groot dat Xiaomi de komende kwartalen onverminderd hard zal blijven groeien qua afzet en marktaandeel.



;

Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie






Nu verkrijgbaar

23-05-2018
Samsung Galaxy A6
17-05-2018
Nokia 8 Sirocco
06-04-2018
Sony Xperia XZ2
27-03-2018
Huawei P20 128GB