Markt AR, VR daalt in eerste kwartaal - IDC

Markt AR, VR daalt in eerste kwartaal - IDC

21-06-2018  |  Maarten van Vliet  |  Toestellen


Het wereldwijd aantal verscheepte virtual en augmented reality headsets is in de eerste drie maanden van dit jaar flink gedaald. Uit nieuwe cijfers van IDC blijkt dat bijna een derde minder apparaten zijn verscheept, goed voor een totaal van 1,2 miljoen. De daling heeft volgens de marktonderzoekers vooral te maken met het feit dat aanbieders VR- en AR-producten niet langer gratis of met flinke korting weggeven.

IDC verwacht dat de markt voor AR- en VR-headsets dit jaar wel weer zal gaan groeien na een minder eerste kwartaal. Steeds meer low-cost stand alone headsets zullen worden geïntroduceerd en hierdoor zal totaal aantal verscheepte headets dit jaar uitkomen op zo'n 8,9 miljoen. Dat is alweer zes procent meer dan in 2017.

Gaming belangrijkste use case

Eerder al becijferde IDC dat de wereldwijde uitgaven aan AR/VR-producten en -diensten dit jaar met 92 procent zullen stijgen naar USD 27 miljard. De gemiddelde jaarlijkse groei in de periode 2017-2022 bedraagt volgens IDC bijna 72 procent. Dit jaar leidt het consumentensegment de totale markt met uitgaven van USD 14,2 miljard in 2018.

Voor dit jaar blijft de belangrijkste use case virtual reality gaming, waar in 2018 zo'n USD 7 miljard aan zal worden uitgegeven. Nieuwe use cases voor dit jaar zijn het onderhoud van publieke infrastructuur en 360-graden video's voor onderwijsdoeleinden.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie