Niantic zet occlusion technologie in voor echte interactie AR en fysieke wereld

Niantic zet occlusion technologie in voor echte interactie AR en fysieke wereld

29-06-2018  |  Martijn Kregting  |  Games


ccPokémon Go-ontwikkelaar Niantic heeft een nieuwe versie ontwikkeld van zijn augmented reality (AR)-technologie. Het gaat om zogeheten occlusion technologie die er voor zorgt dat de virtuele Pokémons nu beter kunnen reageren op de echte wereld. Zo kunnen de Pokémons korte tijd echt achter objecten verdwijnen of achter mensen langs schieten.

Niantic laat de verschillen tussen standaard-AR en AR met occlusion technologie ook zien in een korte video waarin driemaal dezelfde beelden langs komen. In de standaard AR-versie is de interactie beperkt, in het tweede en derde voorbeeld zie je de Pokémons zoals Pikachu echt achter bloempotten of mensen langs gaan, of zie je ze iemand uit de weg gaan.

Niantic gebruikt neurale netwerk-technologie van het speciaal hiervoor overgenomen Britse machinevisionbedrijf Matrix Mill. Dit moet Niantics Real World Platform, de engine achter Pokémon Go, een beter begrip van objecten in de fysieke wereld te geven. Matrix Mill is gespecialiseerd in het ontwikkelen van diepe neurale netwerken die informatie kunnen afleiden van scans van omgevingen met een camera.

Uiteindelijk echte interactie

Er moet zo uiteindelijk echte interactie kunnen plaatsvinden tussen de echte en de virtuele wereld. Een voorbeeld: als het Real World Platform ziet dat de camera op een bos bloemen gericht is, kan deze zelfstandig besluiten een bij te laten verschijnen, of een eend bij een vijver.

Dit is slechts een experimenteel proof-of-concept, aldus John Hanke, CEO van Niantic. Het is echter een sterke indicatie van het type volgende generatie AR-technologie die het bedrijf ontwikkeldvoor games zoals Pokémon Go en de nieuwe Harry Potter: Wizards Unite.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie