ACM vindt veel onjuiste info bij online aanbiedingen

ACM vindt veel onjuiste info bij online aanbiedingen

04-07-2018  |  Bart Garvelink  |  Buitenland


Er is helaas veel mis met online diensten, heeft de ACM vastgesteld. Veel aanbieders van online diensten informeren hun klanten onjuist en onvolledig over de diensten of de producten die zij aanbieden, zodat de consument van te voren niet precies weet wat hij krijgt. Ook berucht zijn de voorwaarden die voor consumenten moeilijk te begrijpen zijn.

Er is helaas veel mis met online diensten, heeft de ACM vastgesteld. Veel aanbieders van online diensten informeren hun klanten onjuist en onvolledig over de diensten of de producten die zij aanbieden, zodat de consument van te voren niet precies weet wat hij krijgt. Ook berucht zijn de voorwaarden die voor consumenten moeilijk te begrijpen zijn. 

Online aanbieders vaag over voorwaarden

Eerder dit jaar bleek uit internationaal onderzoek dat de voorwaarden van honderden online aanbieders, variërend van datingsites tot educatieve diensten, videodiensten en appstores, op veel punten onjuist en onvolledig zijn, bijvoorbeeld over het gebruik van persoonsgegevens of over wijzigingen in het contract. 

Dit schaadt het vertrouwen van consumenten in de digitale economie en is slecht voor consumenten en bedrijven. 
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft vooral onderzocht hoe het staat met de informatievoorziening aan consumenten in de verschillende appstores.

Landen gaan samenwerken 

Hieruit bleek onder meer dat consumenten in de appstores niet op de juiste wijze worden geïnformeerd over welke gegevens apps verzamelen en wat er met deze gegevens gebeurt.  De ACM gaat samen met de Noorse en Engelse consumententoezichthouder actie ondernemen om dit te verbeteren. 

De ACM is in Nederland de waakhond van de overheid voor consumentenrechten. Voor dit onderzoek hebben heel veel landen uit de hele wereld samengewerkt. De ‘International Consumer Protection and Enforcement Network’ (ICPEN) ICPEN is een internationaal samenwerkingsverband van toezichthouders op het gebied van consumentenbescherming met wereldwijd ruim zestig leden. 

 

 




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie