Ongevraagde telefonische verkoop wordt mogelijk verboden

Ongevraagde telefonische verkoop wordt mogelijk verboden

08-10-2018  |  Tim Wijkman van Aalst  |  Achtergrond , Diensten


Veel Nederlanders ergeren er zich groen en geel aan: rond etenstijd gaat de telefoon en een verkoper probeert overvriendelijk van alles en nog wat aan te smeren. Als het aan Minister Keijzer van Economische Zaken ligt, komt er een verbod op telefonische verkoop.

Meer dan de helft van alle Nederlanders heeft een gruwelijke hekel aan telefonische verkoop. Toch zetten veel bedrijven nog steeds telemarketingbureau's in om ons van alles en nog wat aan te smeren. Iedereen kent het wel: de telefoon gaat rond etenstijd en in beeld verschijnt op de nummermelder een anoniem nummer. De meeste mensen weten dan alweer hoe laat het is.

Inderdaad, als de telefoon opgenomen wordt, klinkt het aan de andere kant van de lijn alweer meteen overvriendelijk 'Goedendag meneer / mevrouw, goed dat ik u tref..." en zonder een kans te geven wordt het verkooppraatje direct afgestoken.

Telefonische verkopers lastig af te wimpelen

Veel Nederlanders hebben moeite om telefonische verkopers van het lijf te houden. Het verhaal wat telefonische verkopers doen is van te voren zorgvuldig uitgewerkt om de reactie van degene die gebeld wordt zoveel mogelijk te kunnen sturen. Hierdoor ontstaat bij mensen die gebeld worden een gevoel van ongemak, wat bij sommigen erin resulteert toch maar akkoord te gaan met het aannemen van de aanbieding om van het ongemakkelijke gesprek af te zijn. Juist omdat nog steeds veel Nederlanders in telefonische verkoop trappen, is het voor bedrijven nog steeds luceratief om deze vorm van verkoop te hanteren.

Bel-me-niet register

Wie niet benaderd wil worden voor telefonsiche verkoop, kan zijn of haar telefoonnummer(s) afmelden in het bel-me-niet register. Dit register wordt overigens bijgehouden door de bedrijven die juist zorgen voor die telefonische overlast. In de praktijk blijkt het register niet goed te werken, want zelfs wanneer telefoonnummers zijn afgemeld, worden consumenten nog regelmatig lastig gevallen met telefonische verkoop. Er is namelijk één grote uitzondering: bedrijven waar mensen klant zijn of klant zijn geweest, mogen wél blijven bellen met verkooppraatjes.

Om de belangen van consumenten beter te beschermen pleit Minister Mona Keijzer van Economische Zaken voor een verbod op telefonsiche verkoop aan consumenten. In plaats van een systeem waarbij consumenten zich af kunnen melden voor telefonische verkoop, zou er een systeem moeten komen waar consumenten expliciete toestemming moeten geven om benaderd te mogen worden. Hoe dit systeem eruit zou moeten gaan zien is nog niet duidelijk.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie