Twitter, Snapchat verliezen opnieuw gebruikers

Twitter, Snapchat verliezen opnieuw gebruikers

26-10-2018  |  Martijn Kregting  |  Diensten


Het lukt Twitter en Snap maar niet om de daling in het aantal actieve gebruikers te stoppen. Hoewel het beter gaat met de financiële resultaten, daalt bij beide diensten het aantal gebruikers opnieuw. Bij Snapchat ging het om een kleine min van 1 procent, bij Twitter waren er 4 miljoen maandelijks actieve gebruikers minder.

SnapChat-eigenaar Snap heeft wel de verliezen over het derde kwartaal beperkt en de omzet verhoogd. De daling in het gebruik van app zet echter door, een trend die zich naar verwachting in het vierde kwartaal zal voortzetten. De opbrengsten stegen met 43 procent tot een record van USD 298 miljoen, beter dan de onderneming had verwacht.

Tweede kwartaal van daling bij Snapchat

Het aantal dagelijkse actieve gebruikers steeg met 5 procent op jaarbasis, maar daalde met 1 procent ten opzichte van het vorige kwartaal naar 186 miljoen, het tweede kwartaal op rij met een daling. De gemiddelde omzet per gebruiker steeg tot USD 1,60, een verbetering van 37 procent op jaarbasis en 14 procent sequentieel.  Snap zei dat het een verdere verbetering van de resultaten verwacht in het vierde kwartaal.‚Äč

Bij een conference call over de resultaten, stelde Snap CFO Tim Stone te verwachten dat het aantal dagelijkse actieve gebruikers naar verwachting in Q4 weer zal dalen, de derde opeenvolgende daling op rij. Hij waarschuwde ook dat het doel van winstgevendheid in 2019 nog steeds een uitdaging is.

Twitter saneert ‘ongezonde’ accounts

Twitter heeft over het derde kwartaal van 2018 een sterke stijging van de resultaten gerapporteerd, met een beter dan verwachte EBITDA en een grote nettowinst dankzij extra belastingvoordelen. Het aantal dagelijks actieve gebruikers van de dienst steeg met 9 procent, maar het aantal maandelijks actieve gebruikers daalde opnieuw. Twitter stelt te werken aan het saneren van wat het ‘ongezonde’ gebruikers noemt, zoals nauwelijks gebruikte accounts.

De totale omzet van de onderneming steeg met 29 procent tot USD 758 miljoen, waaronder een plus van 28 procent in de VS en 30 procent in de rest van de wereld. De aangepaste EBITDA groeide harder dan verwacht met 42,5 procent naar USD 295 miljoen. Twitter gaf aan dat het nog steeds een hogere marge verwacht voor het volledige jaar, ondanks de gestegen personeelskosten. Het aantal extra aangenomen krachten komt naar verwachting uit aan de bovenkant van de verwachte 10-15 van het totale personeelsbestand dit jaar.

4 miljoen minder maandelijkse gebruikers

Het bedrijf eindigde september met 326 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, een daling vergeleken met de 335 miljoen in Q2 en 4 miljoen minder dan een jaar geleden. Gedurende het kwartaal heeft het bedrijf nieuwe technieken geïmplementeerd voor het detecteren en voorkomen van spam of kwaadwillende accounts, wat leidde tot een daling van 20 procent per kwartaal in nieuwe registraties.

Andere oorzaken voor de achteruitgang in aantal gebruikers waren volgens Twitter nieuwe privacywetgeving in de EU, een productwijziging die het geautomatiseerde gebruik verminderde en een technisch probleem dat tijdelijk het aantal verzonden meldingen verminderde. Een vergelijkbare afname wordt verwacht voor het vierde kwartaal.

Focus op kerngebruikers

Twitter legt nu de focus meer op zijn kerngebruikers, die meer reclame-inkomsten genereren. Het aantal dagelijkse actieve gebruikers steeg met 9 procent op jaarbasis. Volgens Twitter groeide het aantal met dubbele cijfers in vijf van de tien grootste markten.




Laatste Nieuws



0 Reacties
Geef je reactie